Specialklasserække

Specialklasserækkerne på Sluseholmen Skole er et nyoprettet specialtilbud, som starter pr 1/7 2024.

Specialklasserækkerne er et tilbud for normaltbegavede elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og specifikke indlæringsvanskeligheder. Eleverne har typisk diagnoser indenfor autismespektret og/eller opmærksomhedsforstyrrelser. Derudover har nogle af eleverne oplevet udfordringer med angst, skolevægring og stressbelastning.

Pædagogisk profil

I specialklasserækkerne arbejder vi relationsbaseret og TEACCH inspireret med faste strukturer, genkendelighed, tydelig visuel struktur og Co-teaching.  Vi arbejder med Low Arousal og vores børnesyn tager udgangspunkt i princippet om, at alle børn gør det godt, når de kan.

Vi har ansat en række dygtige og kompetente lærere og pædagoger med specialerfaring og diverse efteruddannelser.

Specialklasserækken har et tæt og kontinuerligt samarbejde med kommunens tilknyttede PPR-psykolog; og vi har derudover valgt at ansætte en logopæd og en fysioterapeut, som kan facilitere skræddersyede forløb til vores elever/klasser med fokus på bl.a. sproglig udvikling og sansestimuli. Vores logopæd og fysioterapeut indgår i normeringen som en del af det pædagogiske personale.

KKFO

Til specialklasserækkerne er tilknyttet en fritidsordning (KKFO), der deler lokaler og personale med skoledelen. Der er et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger, og der videndeles, så eleverne bliver mødt af et helhedstilbud, hvor skole og fritid i høj grad hænger sammen. Alle pædagoger er ansat til både at understøtte undervisningen og være med i fritidsdelen.