Profil og vision

Sluseholmen Skole startede i august 2019. Skolen er en grøn byskole, et samlingspunkt for borgerne og et nyt københavnsk arkitektonisk vartegn.

Det grønne er allerede en integreret del af skolens pædagogik, og måden vi bruger skolen på. Vi tager mange ture, hvor undervisningen foregår i naturen. Børnene bevæger sig og er fysik aktive i undervisningen. Vi har temaer om dyr og planter og i det hele taget fokus på det grønne.

Overalt på skolen er der læringsmiljøer, hvor man kan bevæge sig frit fra de indendørs pædagogiske rum og ud til tagets terrasselandskab og skolehaver. Det skal være med til at sikre et liv med et dynamisk fokus på natur og bæredygtighed. Vandet og kanalerne bliver også en kilde til læring på skolen. Der skabes adgang til flydepontoner indrettet som læringspavilloner, hvor eleverne kan fiske og arbejde aktivt ved og på vandet. Samtidig etableres kajkanten med fokus på sikkerhed ved vandet.

Eleverne skal kunne lege og lære i store fællesskaber, i små nicher og i deres basislokaler. Der indrettes læringsmiljøer, som rummer alle børns behov og kompetencer. Skolen er indrettet så medarbejderne både kan finde plads til dialog og samarbejde samt ro til fordybelse og samtidig være tæt på eleverne. Skolen er en del af lokalområdet, og dens udtryk skal invitere til fællesskaber på tværs.

Vores vision er en skole, hvor man kan tage naturen ind i skolen og skolen ud i naturen. Vi vil også have en skole, som giver masser af plads til samskabelse, og som i enhver forstand er rummelig. Og så skal alle opleve, at skolen er deres, uanset om de er elever, lærere eller fritidsbrugere, og uanset hvor og hvornår de er på skolen. Skolens vision bygger på fire kernepunkter med tilhørende underpunkter:

• Urban Placering, omgivet af natur
  • Grøn byskole
  • Tag naturen ind i skolen og skolen ud i naturen
  • Afspejles i bygningen visuelt og funktionelt
  • Læringssyn, hvor elever eksponeres for ting, oplevelser og aktiviteter, som kan give dem indsigt og viden om bæredygtig

Oplevelsen

• Alle oplever, at skolen er deres, de hører til, og har ansvar for skolen
  • Rammer for det gode arbejdsliv, til læring, leg og trivsel og til fællesskaber
  • Man skal kunne se, hvor der læres, leges og arbejdes

Rummelighed

• Plads til alle og til alles behov